tisdag 11 mars 2014

Sy babynest









Jag har fått låna min mammas symaskin, som är av lite bättre kvalitet än min egen, och gett mig i kast med att sy så kallade babynest. Tanken med babynest är att de ska kunna fungera som babysäng/viloplast de första månaderna. 

Babynestet har tre lager vaddtyg i botten och i sargen finns en rulle av likadant vaddtyg (köps som metervara i tygaffären). Sargen blir som en skyddande kant om man t.ex. vill ha babyn att sova med i vuxensängen. Babynestet kan också vara smidigt att ha om man vill flytta den sovande babyn t.ex. mellan olika sovplatser eller ha med en bekant sovplats på resor. När babyn växer och blir större kan man lossa på snöret så blir bädden större.

Mönstret till detta babynest har jag hittat i den HÄR bloggen. 

Det gråa babynestet har jag sytt för eget behov. I slutet av april är det tänkt att vi ska få ett litet syskon till familjen :)! De två andra bäddarna har jag sytt åt ett par av mina bästa vänner som också väntar smått i vår/sommar. Roligt med många bebisar på kommande!

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Hej! Du kan int tänka dig att sy ett babynest på beställning? Tyckte de var väldigt fina och välgjorda!

Jenny -Mitt arkiv, inredning och pyssel sa...

Hej! Tack för komplimangen! Jag har nog sytt ett par babynest på beställning tidigare, men tyvärr känner jag att tiden inte räcker till just nu. Därför ligger bloggen också i vila en tid. Hoppas du får tag i ett nest på något annat sätt, för jag kan verkligen rekommendera ett. Just nu ligger vår minsting och sussar sött i sitt muminnest.