fredag 13 februari 2015

Soffbord DIY






Vårt nya vardagsrum är stort med öppen planlösning mot matsalen. Därför kändes vårt gamla teakbord för litet. Dessutom passade inte stilen riktigt här. Jag letade länge och funderade på olika alternativ, men till slut blev det en egen lösning. 

Jag köpte två bordsskivor från Ikea (som egentligen hörde till ett högt bord med trumpetfot). Så köpte jag två kökspallar från samma ställe och kombinerade ihop dem med bordsskivorna. Skruvhålen på bordet passade t.o.m. med pallbenen. Pallens sittplatta fick ligga löst på bordet som en dekorativ bricka.  För att få lite nivåskillnad så sågade jag av benen lite på det ena bordet.

Jag måste väl erkänna att jag först tänkt köpa runda bordsskivor (ur samma serie), men som det kan gå ibland (=inte första gången) så lyckas jag ta fel låda ur lagerhyllan... Den här gången måste jag väl säga att jag är mycket nöjd med mitt misstag. Jag gillar verkligen den kvadratiska formen. 


Iitalas ljusstakar "Festivo" (Timo Sarpaneva) passar så bra här, tycker jag. Därför frågade jag min mamma om jag fick låna hennes (som stod undangömda). Nu kommer de ändå att få flytta till en högre nivå. Lillasyster har nyfiket stått på knäna vid bordet, men inte nått fram. Idag började hon trevande ställa sig upp på fötterna, så snart blir det att tänka om med inredningen lite...

5 kommentarer:

Malena H sa...

Åååh, kan hon inte vänta med att ta dm första stegen tills jag kommer hem? Du kan väl föreslå det för henne?? //systersnartkommerhem

Malena H sa...

Åååh, kan hon inte vänta med att ta dm första stegen tills jag kommer hem? Du kan väl föreslå det för henne?? //systersnartkommerhem

Jenny -Mitt arkiv, inredning och pyssel sa...

Det tror jag nog att hon gör. Hon är ganska vinglig ännu :)...

Så Vitt Jag Vet sa...

Så fiffigt med borden! Passar utmärkt hos er, ser nästan ut som aalto bord !
kraam
Sanne

Jenny -Mitt arkiv, inredning och pyssel sa...

Tack Sanne! Så kul att du hittat tillbaka också! Du gissade nog rätt på min inspirationskälla :)!