måndag 9 mars 2015

Prinsessklänning nr 1, Anna från Frost






Nu ska jag lägga upp några inlägg om prinsessklänningar. Först ut är klänningen inspirerad av prinsessan Anna i filmen Frost. Den här klänningen var den fjärde (av hittills fem) klänningar vi sytt och HÄR kan ni läsa mer om mitt och dotterns prinsessprojekt.

Efter att ha sytt några klänningar började jag märka vad som funkade bra och mindre bra, vad som uppskattades av dottern och andra små knep. Utgångspunkten var att försöka skapa utklädningskläder av material som vi redan hade hemma. Snabbt och lätt ska det också gå att sy, för varken mor eller dotter har så bra tålamod. Den här klänningen valde jag att göra som en förklädesklänning, efter att ha sett inspirerande bilder på Pinterest (HÄR hittar ni mina anslagstavlor). Fördelen är att klänningen går lätt att klä av och på, samma klänning passar både på vuxna och barn (inte på längden dock...) och den är sval och rymlig så man kan klä den ovanpå andra kläder.

Jag klippte ut alla delar genom att mäta på dottern (3 år). 
-Framstycke i svart lakanstyg (bredd upptill 18 cm, bredd nere 22 cm,  höjd 21 cm + sömsmån)
-Kjoldel blått mjukt bomullstyg med bra fall (bredd 145 cm, höjd 57 cm + sömsmån)
-Gult band (jag hade kantband) 150 cm
-Turkosa band (jag hade ett elastiskt kantband) 2x58 cm
-Tygblommor

Först sydde jag framstycket (vek in och fållade övre kanten, vek turkosa band dubbelt och sydde fast i sidorna). Tygblommorna sydde jag fast med symaskin (några sicksack-stygn i mitten). Det gula kantbandet sydde jag fast i nedre kanten.

Sedan sydde jag en raksöm i övre kanten på kjoltyget med stygnlängd 5 för att kunna dra och rynka tråden till 75 cm. Så sydde jag fast det gula bandet och passade på att använda rosa tråd och en blommig dekorsöm som fanns på symaskinen. På det här sättet sydde jag ihop framstycket och kjoldelen. Till sist fållade jag nedre kanten. För att kunna förlänga klänningen om det behövs när flickorna växer så la jag till extra mycket sömsmån och vek dubbelfåll. 

När dottern har klänningen på sig så blir kjolen omlott på rumpan och midjebandet knyts på magen. När jag själv leker prinsessan Anna så knyter jag midjebandet på ryggen. Jag hade också planer på att sy en cape som Anna har i filmen, men dottern sa att hon inte ville ha nån sådan för hon får så varm.

Jag märkte nu hur svårt det var att göra en sömnadsbeskrivning och det beror nog på att jag själv har svårt att följa beskrivningar. Jag hittar oftast på eget och testar mig fram. När jag pysslat klart vet jag knappt hur jag gjort. När det gäller utklädningskläder tycker jag heller inte att man behöver vara så noggrann. Hoppas någon i alla fall blivit inspirerad att sy utklädningskläder.

2 kommentarer:

Maria sa...

Tack! Nu tänkte jag ta mig själv i kragen och damma av min symaskin, för detdär skulle vara en helt perfekt födisgåva åt vår mellanflicka!! Hon fyller i slutet av juni så jag borde ju kunna få tillstånd en sådan (eller så ber jag svärmor...)..;)

Jenny -Mitt arkiv, inredning och pyssel sa...

Ja, visst är det kul att kunna skapa presenter som verkligen blir uppskattade! Bara man kommer igång brukar resten gå av bara farten. Det fixar du säkert (alltid bra med en back up också ;))!