torsdag 12 mars 2015

Prinsessklänning nr 2, Törnrosa




Törnrosaklänningen är en av dotterns favoritklänningar. Kjoldelen snurrar så fint, färgen är en favorit och så består överdelen av dotterns absoluta favoritplagg: ett linne. 

Den här klänningen var väldigt enkel att göra, eftersom den till största del består av färdiga plagg som vi hade hemma; ett linne ur dotterns garderob och en loppisfyndad balettkjol. Den ceriserosa kjoldelen klippte jag till av ett tunt, glansigt tyg av något konstmaterial. Jag vek tyget på samma sätt som då man viker och klipper snöflingor av papper och klippte enligt de röda markeringarna på bilden:

Sen sydde jag raksöm med stygnlängd 5 runt midjecirkeln och drog ihop rynktråden tills den passade med linnets bredd. Till sist sydde jag ihop kjolen med linnet och ballerinakjolen ovanpå. Nedre fållen har jag bara klippt med sicksack-sax så tyget inte fransar sig. 

Som dekoration önskade sig dottern blommor och det sydd jag fast med symaskin på linnet. Lite mer än en timme tog detta projekt och enkelt och kul var det! 

HÄR kan ni läsa mer om vårt prinsessprojekt.

Prinsessklänning nr 1, Anna från filmen Frost hittar ni HÄR.  
  

Inga kommentarer: